Обрати школу:

Григір Тютюнник. "Климко"

 

Програма з української літератури
для учнів недільних шкіл

Григір Тютюнник

Питання до тексту:

1. Де жив Климко, з ким, як склалася його доля?
2. Який час описаний у творі?
3. Де відбуваються події?
4. За чим Климко вирушає в дорогу? Чи вдається йому здійснити це?
 
Християнський погляд:
1. Пригадайте твір Григора Тютюнника, який Ви вивчали в 5-му класі. Хто його головний герой? Знайдіть спільні риси в Олеся й Климка.
2.Які християнські цінності в центрі уваги цих текстів? Як автор утверджує ідею милосердя?
3.Яким є образ Климка? Підтвердіть переказом та цитуванням, що Климко
- працьовитий
- скромний
- уміє любити
- милосердний
- сміливий
- сильний
4. Схарактеризуйте героїв твору: дядька Кирила, аптекаря Бочонка, Зульфата, Наталю Миколаївну. Поміркуйте: чому автор приділяє основну увагу зображенню добрих, співчутливих, милосердних характерів, а негативним виділяє епізодичні ролі? Чи варто ділити героїв на позитивних і негативних?
5. Яка роль солдатів-фашистів у тексті? Обґрунтуйте свою думку в контексті опозиції «диктаторство – чистота серця, убогість духу».
6. Знайдіть і перечитайте епізод, у якому Зульфат кидає камінь у солдата. Чому він гнівається? Спробуйте провести паралелі з Євангелієм.
 
"Тоді прийшов до учнів Своїх і сказав їм: А ви все ще спите? Ось наблизилася година, і Сина Людського віддадуть до рук грішників;
Підводьтеся, підемо: Ось, наблизився той, що зрадив Мене.
І коли Він ще говорив, аж ось, Юда, один із дванадцятьох, прийшов, і з ним безліч народу з мечами й кілками, від першосвящеників і старшин народних.
А той, що зрадив Його, подав їм знак і сказав: Кого я поцілую, Той і є, візьміть Його.
 І тієї ж хвилі підійшов до Ісуса й сказав: Радій, мій Учителю! І поцілував Його.
А Ісус сказав йому: Друже, для чого ти прийшов? Тоді підійшли й поклали руки на Ісуса – взяли Його.
І ось, один із тих, що були з Ісусом, простягнув руку, витягнув меча свого і вдарив служника першосвященика – відтяв йому вухо.
Тоді сказав йому Ісус: Поверни меча твого на його місце, бо всі, що взяли меча, від меча загинуть.
Чи гадаєш собі, що Я не можу зараз ублагати Батька Мого, і Він пришле Мені більше, ніж дванадцять легіонів Ангелів?"
 
Мф 26: 45 – 53
 
 
7. Де в тексті зустрічаються ці образи-символи: шахта, сіль, троянда? Яка художня мета автора у їх вживанні?
8. Поміркуйте: чому автор  вдається до ретроспективної вставки?
9. Прокоментуйте слова про Климка:
а) «…завжди був небалакучий у товаристві. Він любив слухати і тихо всміхався, або сумнів, або напружувався весь, уявляючи те, про що розповів товариш»
б) «Очі в нього були усміхнено-печальні – він ніколи не усміхався ними весело».
10. Що трапилося з хлопцем наприкінці твору? Як Ви вважаєте, він даремно здійснив мандрівку? Чим цінна його жертва?
11. Пригадайте слова зі Священного Писання «Немає більшої любові за ту, коли хто душу свою покладе за друзів своїх…» (Іоанна 15:13)
Чи здійснив цю заповідь Климко? Як це характеризує його?
 
 
Згадаймо і поміркуймо:
  • Григора Тютюнника нагородили премією Лесі Українки. Цією премією нагороджують за твори для дітей. Самого автора це дуже засмутило і він пережив психологічну травму у зв’язку з цим. Чому?
  • Як ви розумієте життєву позицію Григора Тютюнника: «Іноді я відчуваю людину, як рана – сіль? 

 

ЧИТАТИ ТЕКСТ

Григір Тютюнник "Климко"

 
Автор уроку - викладач недільної школи "Чадо"
Свято-Михайлівського Золотоверхого монастиря м. Києва
Бойко Ольга

Версія для друку

© 2011-2024 Дитяча недільна школа "Чадо"
Розробка © 2011-2024 Юрій Зінькевич
Дизайн © 2011 Анна Рибак