Обрати школу:

Тарас Шевченко. "Думка"

 

 
Програма з української літератури
для учнів недільних шкіл
 
Тарас Шевченко
 
 
ДУМКА
 
Тече вода в синє море,
Та не витікає,
Шука козак свою долю,
А долі немає.
Пішов козак світ за очі;
Грає синє море,
Грає серце козацькеє,
А думка говорить:
«Куди ти йдеш, не спитавшись?
На кого покинув
Батька, неньку старенькую,
Молоду дівчину?
На чужині не ті люде —
Тяжко з ними жити!
Ні з ким буде поплакати,
Ні поговорити».
 
Сидить козак на тім боці,
Грає синє море.
Думав, доля зустрінеться —
Спіткалося горе.
А журавлі летять собі
Додому ключами.
Плаче козак — шляхи биті
Заросли тернами. 
 
1838
 
 
 
    Питання до тексту:
 
1. Прочитайте вірш. Які настрої, думки, почуття він викликає у Вас?
2. Чому, на Ваш погляд, твір має таку назву?
3. Знайдіть у поезії «Думка» образи-символи. Поясніть роль кожного з них у тексті.
4. Окремо поясніть символіку терену. Що цей символ означає з християнського погляду? У яких ще художніх творах Вам відомо його використання?
5. Яке почуття охопило серце козака? Чому?
6. Що таке самотність? Чи притаманна вона козакові? Чому? 
7. Поясніть феномен самотності з християнського погляду. Поясніть різницю між самістю й самотністю. Вкажіть на позитивні й негативні аспекти змісту цих понять.
8. Спробуйте сформулювати ідею твору.
9. Чому, на Вашу думку, автор підносить і оспівує тугу за Батьківщиною? *Дайте відповідь, обґрунтовуючи твердження фактами з біографії автора та морально-етичними й духовними цінностями.
10. Як у тексті розкривається опозиція «своє – чуже»? Поясніть з християнського погляду. Доповніть відповідь художньо-естетичним аналізом.
 

Автор уроку - викладач недільної школи "Чадо" 
Свято-Михайлівського Золотоверхого монастиря м. Києва
Бойко Ольга
 

Версія для друку

© 2011-2024 Дитяча недільна школа "Чадо"
Розробка © 2011-2024 Юрій Зінькевич
Дизайн © 2011 Анна Рибак